last few days in paradise

När jag var klar med mitt dykcert hade vi bara tre dagar kvar på Corn Island och inte mer än en vecka kvar i Nicaragua, så vi försökte carpa de dagarna så hårt som möjligt.

Matto chillade i vattenbrynet.

Pasta with vegetables in tomatosauce.

En av de söta och lösa hundarna på Tranquilo.
Torsdagen 28 januari vaknade vi upp och efter en lång frukost promenerade vi till andra änden av ön bort till en hemlig strand. För att ta sig ner till stranden behöver man först promenera efter en gömd stig, sedan klättra utmed en bergvägg för att ta sig ner till en liten strand som man måste korsa och sen klättra över massor av stenbumlingar för att ta sig till den riktiga stranden. Där var vattnet turkosblått, stranden krämigt vit och vi la oss ner under en palm för att läsa och sola. Där låg vi sen i ett par timmar, varvade läsning under palm med evigt badande och så småningom blev vi återigen hungriga så vi promenerade hem. Efter en snabb dusch klädde vi på oss mer riktiga kläder och sen gick vi upp till vår favoritrestaurang El Bosque och åt lunch. Resten av dagen tog vi det lugnt på hostelet och sen avslutade vi allt med en middag på vårt ena wifihak.

Drömmig frukost.

Finn en Matto.

Den övergivna baseboll stadion.

Pizza på Nicaraguanskt vis.

Asså <3 <3 <3 så många söta djur överallt.

Drack den finaste ölen, Toña!

På fredagen sen så var vi uppe igen, men dagen till ära gick vi ut till Color View för att äta lyxfrukost för 100 cordobas. Jag tog pannkakor med sirap och färsk frukt medan Matto tog en riktig tico frukost med gallo pinto, ägg, toast och annat gottigt. Efter det tog vi en promenad runt ön, vi kollade in den stora övergivna basebollstudion och på vägen till havet där vi skulle bada råkade vi promenera rakt in på våra svenska kompisars hotell. De visade oss runt på det mest magiska och lokala hotellet med väggar täckta i tomglas så att solen skiner igenom och skapar färgglada solkatter på väggarna, ägaren är konstnär och han gör konst på drivsopor som kommer upp på stranden, de serverar färsk fisk till middag och arkitetkuren var bara så egen/speciell. En timme efter att vi stött på våra svenska kompisar lämnade vi hotellet de bodde på och kom iväg till stranden. Vi hittade en lång fin vit strand och vi slängde oss ut i vågorna för att svalka oss efter en lång promenad. Det var inte lika fint väder den här dagen så efter bara en timme promenerade vi tillbaka till vårt hostel för att duscha och göra oss redo för middag. I sann fredagsanda gick vi ut för att käka pizza, efter det gick vi ut för ett par öl och efterrätt. Det blev en riktigt fin fredag och en bra näst sista dag på ön.

Vår sista dag var en lördag och jag hade sen en tid tillbaka planerat in ett sista dyk den dagen, men dagen innan hade jag börjat bli förkyld så jag var tvungen att avboka det eftersom att man inte bör dyka när man har en förkylning OBS. Istället tog vi det lugnt hela dagen, vi åt en stor frukost och ägnade större delen av dagen med att packa om våra väskor samt slänga grejer vi inte ville ha med oss därifrån. Det blev en lugn sista dag och såklart avslutade vi allt på El Bosque.