"Det måhända att några få ungdomar lägger några timmar på plugg i veckan... Men de flesta glider igenom plugget."

jag tar det här på svenska. det diskuteras ju just nu hejvilt om det här med studentflak hit och studentflak dit, jag som ungdom är självklart för. jag har väntat hela min skolgång på att få åka flak och har avundsjuk tittat up på alla de äldre som sjungit, dansat, druckit öl och firat att skolgågen äntligen är över. det är klart att en del människor "firar på fel sätt" genom att kasta ölburkar, kissa på byggnader och spela "för hög musik", men det är inte alla stackars studenter.

jag satt hursomhelst och läste om det här i diverse tidningsartiklar och folk som går emot studentflaken kommer med mer och mer absurda argument till att vi ska ta bort flaken. en kille från västerås (vad rör det honom att de stänger ner i stockholm?)  fick en ölflaska genom rutan på sin bil och valde att dra ner 4 personer från ett flak, sno deras mobiler och knäcka revbenen på dem som "betalning" för skadan på hans bil, en annan påstår att det pågår under en och en halv månad (men så vitt jag vet så är det ingen som tar studenten i mitten av maj och inte heller någon som tar studenten i slutet av juni.. men vad vet jag?) och det sista jag har läst är nog det som upprör mig mest, det är folk som påstår att gymnasiet är en lätt tid och att de flesta glider genom "plugget" utan att behöva plugga, det är trots allt bara en del enstaka som faktiskt får kämpa. personen som påstår att de flesta glider genom gymnasiet utan att behöva plugga kna inte ha gått på gymnasiet själv. den här terminen har jag ett prov i veckan fram till två veckor innan jag slutar, dessutom har jag läxor, skrivuppgifter, högskoleprov och andra saker att behöva jobba med på samma gång. vi har långa skoldagar och tillsammans med allt plugg så blir det ofta brist på sömn, speciellt om man vill ha minsta uns av socialt liv. folk kan säga att studentflak är högljudda och tar mycket plats i city, men att påstå att vi glider genom gymnasiet utan att plugga - det är ett rent skämt.
min vardag | |
Upp